Jak zlepšit dýchání? Zdraví podle měsíců – listopad a plíce.

Podporování přirozených rytmů během roku je klíčem k naší vitalitě.

Z pohledu tradiční čínské medicíny jsou k jednotlivým měsícům přiřazeny orgány, pohybový aparát a psychika, které je vhodné podporovat. V listopadu jsou to plíce, které spojujeme s elementem Kovu.

Nejprve si pojďme zacvičit

Listopad a plíce

Listopad je spojen s podzimem, studeným vzduchem a imunitou. V tomto období naše dýchání a imunita pracují na vysoké obrátky, a proto je potřeba je podporovat.

Imunita

Hlavními orgány, které zastupují naší imunitu, jsou plíce, tlusté střevo a kůže.

Plíce a s nimi spojené sliznice nás chrání před patogeny ze vzduchu. Běžnými projevy zvýšené imunitní reakce v této oblasti jsou kašel a zvýšená tvorba hlenu (rýma atd.).

Plíce (TČM)

Plíce (fei) leží ze všech orgánů nejvýše, rozkládají se nad nimi jako ochranný příkrov, a proto dostaly přezdívku „stříška“ (chuaj-kaj).

Plíce řídí dýchání, vdechování a vydechování čchi. Vdechuje se takzvaná ČISTÁ ČCHI a vydechuje KALNÁ. Tomuto procesu se říká „ nahrazování starého novým“. 

Přestože plíce řídí dýchání, tak z pohledu TČM jsou s funkcí nádechu spojeny naše ledviny. Během cvičení, které je zaměřeno na nácvik dechového stereotypu, se právě věnujeme nádechu, při kterém se nám aktivuje celá oblast břicha i se zadní částí zad, kde jsou právě umístěny i ledviny.

Emocí je smutek

Během každého výdechu se loučíme se starým, proto je zde zcela přirozenou emocí smutek. Stejně tomu je i v listopadu, padá listí a na člověka padají různé chmury. Je to zcela běžný a správný proces. Smutku se nemusíme bát, je dobré ho nechat projít. Naopak jeho zadržovaný dělá paseku. Je přirozené v tomto období cítit smutek.

Jak podporovat
  • Životní styl

Podle orgánových hodin jsou plíce aktivní mezi třetí a pátou hodinou ranní. Jedná se o závěrečnou část spánku. Často se stává, že v tuto dobu člověka vzbudí kašel – plíce se čistí. Pokud tomu tak je, doporučuji v ranním cvičení zařadit cvik zaměřený na podporu dýchání (cvik výše).

Během celého období udržujeme hrudní oblast v teple.

Před cvičením doporučuji vyvětrat místnost, neboť přísun čerstvého vzduchu je pro cvičení významný.

  • Cvičení

V čchi-kungu se věnujeme procesu dýchání, která jsou zaměřena na dráhu plic, prohlubování dechu, aktivaci bránice, uvolnění a aktivaci hrudní oblasti.

Pojďme se na jeho dráhu podívat ve videu.

Sdílejte s lidmi, kterým chcete pomoci.

S přáním prospěšného napojení se na přirozené rytmy Martin Businský

Komplexnímu cvičení na dýchání a plíce se v listopadu věnuji v Čchi-kung s Martinem.

Zdroje: Klasická čínská medicína I. Vladimír Ando

  • Nový Čchi-kung s Martinem
  • On-line kurz 2020
  • Facebook