Jak posílit vazy a šlachy

Zdraví podle měsíců – duben a játra

Listopad a plíce

 

Listopad je spojen s podzimem, studeným vzduchem a imunitou. V tomto období naše dýchání a imunita pracují na vysoké obrátky, a proto je potřeba je podporovat.

 

 

Imunita

Hlavními orgány, které zastupují naší imunitu, jsou plíce, tlusté střevo a kůže.

Plíce a s nimi spojené sliznice nás chrání před patogeny ze vzduchu. Běžnými projevy zvýšené imunitní reakce v této oblasti jsou kašel a zvýšená tvorba hlenu (rýma atd.).

 

 

Plíce ( TČM)

Plíce (fei) leží ze všech orgánů nejvýše, rozkládají se nad nimi jako ochranný příkrov, a proto dostaly přezdívku „stříška“ (chuaj-kaj).

Plíce řídí dýchání, vdechování a vydechování čchi. Vdechuje se takzvaná ČISTÁ ČCHI a vydechuje KALNÁ. Tomuto procesu se říká „ nahrazování starého s novým“. 

Z pohledu TČM jsou s řídící funkcí nádechu spojeny naše ledviny. Během cvičení, které je zaměřeno na nácvik dechového stereotypu, se právě zaměřujeme na nádech, při kterém se nám aktivuje celá oblast břicha i se zadní částí zad, kde jsou právě umístěny i ledviny.

Je spojena s elementem Země, žlutou barvou (barva obilí při sklizni), se středem. Dále s přemítáním, které nebereme jako něco špatného, pokud je v únosné míře a nevede k tvorbě nadměrného stresu.

 

 

Emocí je smutek

Během každého výdechu se loučíme se starým, proto je zde zcela přirozenou emocí smutek. Stejně tomu je i v listopadu, padá listí a na člověka padají různé chmury. Je to zcela běžný a správný proces, Smutku se nemusíme bát, je dobré ho nechat projít. Naopak zadržovaný smutek dělá paseku. Je přirozené se v tomto období cítit smutně a oslabeně.

 

 

Jak podporovat

 

Životní styl:

Podle orgánových hodin jsou plíce aktivní mezi třetí a pátou hodinou ranní. Jedná se o závěrečnou část spánku. Často se stává, že v tuto dobu člověka vzbudí kašel - plíce se čistí. Pokud tomu tak je, doporučuji v ranním cvičení zařadit cvik zaměřený na podporu dýchání.

Během celého období udržujeme hrudní oblast v teple.

Před cvičením doporučuji vyvětrat místnost, neboť přísun čerstvého vzduchu je pro cvičení významný.

 

Cvičení: V čchi-kungu se věnujeme procesu dýchání, která jsou zaměřena na dráhu plic, prohlubování dechu, aktivaci bránice, uvolnění a aktivaci hrudní oblasti.

Pojďme se na jeho dráhu podívat ve videu.

 

Sdílejte s lidmi, kterým chcete pomoci.

S přáním prospěšného napojení se na přirozené rytmy Martin Businský

 

 

Komplexnímu cvičení na dýchání a plíce se v listopadu se věnuji v Čchi-kung s Martinem.

Zdroje: Klasická čínská medicína I. Vladimír Ando

Cvičit dle cykličnosti je foukáním vítru do plachet. Již naši předci žili podle pranostik a také se podle nich chovali. Odpoutání od přírody je jako jít hlavou proti zdi. Pojďme se podívat jak se na cykličnost roku znovu napojit.

Duben a játra

Játra jsou spojena s Elementem dřeva, obdobím jara, měsícem dubna, jejich hodina je 3-4 ráno.

Jsou nadřazeny žlučníku a jejich funkce je spojena s funkcí vazů a šlach, nehtů a očí.

Příroda začíná klíčit dere se na povrch.

Pohybový aparát

Jaro i játra je spojeno s pružností, s průchodností. Vše klíčí a raší, stejně tak by se člověk v této době měl projevovat. Játra tedy z pohledu pohybového aparátu spojena s naší pružností, kterou zajišťují vazy a šlachy.

Říká se, že játra řídí pohyb. Potíže s ohýbáním končetin, ztuhlost.

Člověk je v průběhu dne dobře výkonný a nepropadá často únavě.

Emoce je hněv.

Z čínského pohledu nebereme žádnou emoci jako špatnou, naopak její projev je zcela přirozený. Správná úroveň hněvání je v pořádku – S každým začátkem je určitá míra odporu, energie se dere na povrch.

Hněv je v nerovnováze pokud ho vůbec neprojevujeme, nebo ho projevujeme agresivně vůči sobě nebo druhým.

Hlavním regulátorem emocí je pohyb.

Bonusy, které přináší podpora jater.

  • Posílení vazů a šlach
  • Podpora zraku
  • Rozhodnost
  • Zbavení se pochyb a neveselých nálad
  • Správná míra houževnatosti

 

Jak podporovat:

Bylinky: Ostropestřec mariánský, Pampeliška

Životní styl: Pobytem na čerstvém vzduchu, celkově zvýšením pohybové aktivity. Jaro přeje pohybu. Cvičením, které naleznete ve videu níže. Jarní detoxikace.

Na jaře je vhodné začínat nové věci, začít projevovat své plány.

Meridián jater

S celou oblastí jater se pojí meridána jater. Pojďme se na jeho průběh podívat ve videu.

Cvičení na Játra

Cvičení na podporu jater, vazů a šlach, které cvičí bratr z matčiny strany Václav Vocásek.

Sdílejte s lidmi , kterým chcete pomoci.

S přáním prospěšného cvičení Martin Businský