Perly čchi-kungu II.


Nadcházející třetí úroveň v Plzni:

Materiály ke kurzu.

(Pro absolventy druhé úrovně školy Perly čchi-kungu)

Při cvičení dodržujeme základní pravidla:

  • Cvičíme maximálně na 70% našeho maxima - tím zajistíme optimální účinky a uvolnění během cvičení.
  • Věnujeme se plně cvičení. Cvičíme vědomě, nikoli automaticky.

Video k prvnímu dantienu (spodní centrum)

Sestava

Osm kusů brokátů.

Popis cviků sestavy

První kus.

  • Při zvedání rukou se zvedáme na špičky našich nohou, s výdechem se
    vracíme dolů a paty se vrátí na zem.
  • Při zvedání rukou je neproplétáme.
  • Při zvedání rukou jdeme opět na špičky, vracíme se na naše paty a ruce
    necháme nad hlavou a provedeme s výdechem naklonění trupu do leva, s
    nádechem se vrátíme do vzpřímené polohy, nyní provádíme výdech a náklon
    na levou stranu, vrátíme se do vpřímené polohy a následně vedeme ruce
    dolů.
  • Při zvedání rukou si představujeme, že máme obrovskou sílu a pomocí
    rukou podpíráme nebe.

Druhý kus.

  • Míříme a střílíme na jestřába v letu, terč atd...
  • Zvedáme se z pozice jezdce a při střelbě se do pozice jezdce vracíme.
  • Používáme prstová spojení – ukazováček a prsteníček jsou spojeny,
    ukazováček je narovnaný a ostatní prsty pokrčené.

Třetí kus.

  • Vedeme naše ruce v ose našeho těla do konečné polohy, představíme si
    sloup procházející našimi dlaněmi, který spojuje zemi a nebe.
  • Při zvedání levé ruky si přestavíme, že jsme medvědem a používáme
    prstová spojení medvěda – má dlouhé drápy. S levou rukou nahoře
    regulujeme fukci sleziny a žaludku – jde o element země a ten se pojí s
    symbolem medvěda.
  • Se zvedáním pravé ruky si představíme, že jsme tygrem a použijeme
    prstové spojení tygra – první články prstů jsou natažené a ostatní pokrčené.
    V této poloze regulujeme funkci jater – element dřevo a ten se pojí se
    symbolem tygra.
  • Při vedení rukou se natáčíme na stranu spodní ruky.

Čtvrtý kus.

  • Při otáčení hlavy vzad vydechujeme  a zároveň část naší pozornosti je na spodní části našich chodidel. Nohy jsou spojeny se zemí a stabilitou, proto při pohledu dozadu či na negativní stavy duše je
    nutné mít pevnou oporu – zem. Při návratu do výchozí polohy přidáváme
    koncentraci do spodní části břicha.
  • Ruce jsou na našich ledvinách.
  • Ruce máme pokrčené před tělem s dlaněmi vzhůru.
  • Hřebty rukou provádí masáž ledvin.

Pátý kus.

  • Základní postoj, s nádechem zvedáme pravou ruku nad hlavu – dlaň
    směřuje k obloze a výdechem nakláníme trup na levou stranu, pravá ruka se
    lehce povolí a ohne v lokti. S nádechem se narovnáme a pravá ruka jde
    směrem dolů a levá směrem nahoru, s výdechem pokračujeme na levou
    stranu.
  • Pozice jezdce, s výdechem se předkloníme na pravou stranu a
    pokračujeme na levou. Na levé straně zakončíme pohyb zatlačením levé ruky
    na nohu. S nádechem se vracíme v předklonění z levé strany na pravou a
    vrátíme se do výchozí polohy. S výdechem se předkloníme na levou stranu a
    pokračujeme pohybem na pravou stranu. Na pravé straně zatlačíme dlaní na
    nohu a dokončíme výdech. S nádechem se vracíme v předklonění na levou
    stranu a dokončíme pohyb ve výchozí pozici.
  • Během cvičení si představujeme , že jsme letícím orlem. Orel je prvek kov
    a pojí se plícemi.

Šestý kus.

  • Základní postoj, dlaně jsou směrem k zemi a s výdechem zatlačíme
    našimi dlaněmi k zemi, otočíme dlaně k nebi a s nádechem zvedáme obě
    ruce vzhůru, v oblasti hlavy přetočíme dlaně, abychom mohli pokračovat
    v pohybu, a s výdechem tlačíme k obloze. Při všech tlacích si mentálně
    představujeme těžké předměty, které se snažíme tlačit a zvedat.
    S nádechem se ohneme a chytneme naše prsty na nohou. 2-3 sekundy
    vydržíme a snažíme se cítit a zvýšit napětí v oblasti beder a ledvin.
    S nádechem se vracíme do výchozí polohy.
  • Během cvičení si představujeme, že jsme opicí. Opice je prvek voda a pojí
    se s ledvinami.

Sedmý kus.

  • Máme otevřené dlaně a více používáme mentální sílu.
  • Ruce v pozici tygra.
  • Ruce v pozici orla.
  • Pěst je v pozici s malíčkovou stranou směrem k zemi.
  • Pěst je v s palcem uvnitř dlaně.
  • Přestavíme si, že jsme drakem nebo bojovníkem.

Osmý kus.

  • Změna je pouze v poloze rukou
    - jsou dlaněmi položeny na našich ledvinách
    - ruce jsou před tělem pokrčené v loktech – ve výši spodní části hrudní kosti
    a s dlaněmi směřujícími k nebi
    - ruce jsou podél těla.
  • Cvičíme se zavřenýma očima
  • Představujeme si, že jsme sloupem či holí propojující zemi a nebe
  • Využíváme regulaci vnitřních orgánů wu – sing pomocí informační složky.
    Uvádíme elementy do pohybu pomocí transformujících obrazů: voda – opice,
    dřevo – tygr, oheň – drak, země – medvěd, kov – orel. Během cvičení
    sřídáme postupně jednotlivé obrazy v uvedeném pořadí – opice, tygr, drak,
    medvěd, orel a zakončujeme koloběh opět opicí – elementem vody.
    Postupnou praxí budeme schopni s jednotlivými zvířaty využít i variantu c)
    kdy si přestavíme, že jednotlivá zvířata drží hůl spojující zemi a nebe. Symbol
    hole (o hůl se opíráme) je spojen s naší vnitřní stabilitou, jistotou a sebeúctou
    a vede k tomuto uvědomění.

VELKÝ STROM

  • Zaujmeme základní postoj, máme zavřené oči, jazyk na horním patru, ruce si dáme dlaněmi směrem k našemu břichu – představíme si zde na chvíli kouli.  Kouli začneme zvětšovat do velikosti fotbalového míče, společně s zvětšováním koule se naše ruce oddalují a kopírují povrch koule.
  • Po chvíli opustíme tuto představu a vizualizujeme si, že jsme velkým stromem
    spojující zemi a nebe. Strom neustále roste a v tomto procesu nemá omezení.
  • Cvičíme 25 minut a déle. Cvik zakončíme zkoncentrováním naší koule mezi dlaněmi a břichem do spodní části břicha. Ženy pokládají na břicho nejdříve pravou ruku a na ní levou. Muži mají ruce obráceně. Zde zůstaneme koncentrování 1 minutu a déle. Poté otevřeme oči.
  • Po cviku provedeme závěrečnou masáž!

ZLATÁ PERLA

(Kultivace čchi)

Sedneme si na kraj židle. Záda jsou v přirozené poloze. Ruce položíme na spodní část břicha – stejně jako u stromu.

  • Pozornost a naší mysl máme v oblasti spodní části břicha. Vnímáme
    procesy, které se zde dějí. Nejčastěji ucítíme teplo. Nejdůležitější je
    pozornost v našem břichu! Proces bude poté sám probíhat!
  • Zde přidáváme vizualizaci zlaté perly ( dále může být červená, žlutá, ohnivá)   ve spodní části břicha. Díváme se na ní ze zadní části hlavy. Perla může měnit barvy a její vnímání kolísá – je to naprosto normální! Je vidět a není vidět – tyto stavy se střídají – chvíli ji vidíme a poté ji nevidíme.
    Jednou pomůckou je použitím rukou a představy zvětšování a zmenšování perly.

DÝCHÁNÍ TĚLEM

  • Pozice je libovolná. Můžeme sedět i ležet. Pozornost zaměříme na naše tělo. Vnímáme ho a to především kůži na celém těle. Mentálně si přestavíme na celé ploše naší kůže póry, které jsou otevřené.
  • Myšlenkově začneme nadechovat. Z nekonečna přes otevřené póry do našeho těla. Po nadechnutí
    póry uzavřeme a vnímáme sílu v našem těle. Po chvíli otevřeme póry a
    vydechujeme do nekonečna. Opakujeme 25 minut a déle.
  • Ze začátku můžeme dýchat v koordinaci s běžným dechem. Je to pomůcka,ale neměli bychom zůstat na této úrovni.

OCHRANNÝ CVIK A TRANSFORMUJÍCÍ CVIK

(Velmi důležitý)

  • Toto cvičení by se vám mělo stát pravidelnou součástí vaší čchi-kungové praxe. Pokud se objeví vedlejší účinky při cvičení, je možné využít už zmíněnou masáž, nebo ochranný cvik.
  • Sedneme si na židli se zkříženýma nohama. Můžeme se otočit směrem
    k východu. Ruce máme sepnuté před břichem nebo je máme podél těla.
    Zklidníme svoji mysl a zavřeme oči.
  • Začneme nadechovat nosem do našeho břicha. Během nádechu vnímáme chladný vzduch. Nadechneme se přibližně ze 60-70%. Nyní zadržíme dech a stáhneme svaly pánevního dna. Snažíme se zadržet dech co nejdéle, ale neprovádíme dlouhé zádrže ihned – je nutnési na zádrž dechu postupně zvyknout.
  • Potom začneme pomalu vydechovat nosem a uvolníme svaly pánevního dna. Cítíme, jak z nás odchází horkost nebo teplo.
  • Opakujeme 9x a vícekrát. Podle potřeby - čím cvičíme déle tím lépe. Tento cvik můžeme cvičit při jakémkoli sezení – v tramvaji, u televize, ve
    vlaku atd..

Děkuji za Váš zájem o čínská cvičení a absolvování druhé úrovně školy "Perly čchi-kungu". Přeji Vám hodně úspěchů během vlastní praxe. Martin Businský